mandag 10. juli 2017

Selbu-votter



Da er fire par selbuvotter klare for salg.

Mange turister vil gjerne kjøpe med seg noe typisk norsk,
og da kan et par votter med den kjente åttebladrosa 
være et godt valg.
Mønsteret til disse finnes i et hefte fra Raumagarn:
"Strømper og sokker
Votter og vanter
Luer, pannebånd og skjerf"
Mønsteret finnes i mange størrelser,
og ellers kan en jo variere tykkelsen på garnet
for å få en ønsket størrelse.
Jeg liker best å strikke av rent ullgarn
som tover litt i bruk.



Østlandsgarn:
 Mellombrun 252
Hvit 200
Pinner: 3,5
Garnforbruk: ca 90 g
Størrelse: dame




Østlandsgarn:
Rød 209
Hvit 200
Pinner: 3,5
Garnforbruk: ca 90 g
Størrelse: dame



Østlandsgarn:
Koksgrå 227
Hvit 200
Pinner: 3,5
Garnforbruk: 85 g
Størrelse: dame



Koksgrått ullgarn av ukjent opprinnelse
Hvitt Heilo  0010
Pinner: 3,5
Garnforbruk: ca 95 g
Størrelse: herre


Sommerværet lar vente på seg her,
men vi håper jo stadig.....
I øyeblikket regner det,
og det trengs vel litt væte til jorda også.
Fint strikkevær er det i alle fall.


Ønsker alle mine lesere fortsatt god sommer!


Klem fra Ingunn

15 kommentarer:

  1. Der fikk jeg svaret! Jeg så vottene på facebook, og synes de var så fine, og lurte på hvor mønsteret var fra. Så fikk jeg svar :)
    Det er litt vanskelig med selbuvotter synes jeg, for jeg vil at innsiden og tommelen skal stå i "samsvar" med resten av mønsteret. Det gjør det på disse vottene! Flotte!
    Østlandsgarn/Vestlandsgarn bruker jeg mye til votter også. Veldig godt garn, og at det er rimelig er ikke noe minus ;)
    Her er det grått, grått, grått i dag. Men jeg håper på sol. Sommeren er jo ikke over ennå.
    Kos deg i regnet og lev i håpet om bedre vær!
    Klem

    SvarSlett
  2. Flotte votter du strikker og du gjør et så nydelig arbeid. Jeg har litt problem med å få vottene fine i toppen!!Men øvelse gjør vel mester får en håpe!Jeg er akkurat ferdig med et babysett og en jakke,og er i innspurten på en annen jakke. Men har jo så lyst til å begynne på noe nytt!

    SvarSlett
  3. Fine votter. Jeg er ikke så veldig glad i å strikke votter, men har alikevel fått laget noen.. Det er en superfin gave å gi bort. Jeg jobber på Husfliden, og vi ser der at Selbuvotter blir stadig mer populær både til turister og som gave.. Ikke bry deg om sommerværet, hvis det bare var sol og sommer, ville jo ingen trenge votter.. Riktig god sommer. Klem fra Inger Johanne

    SvarSlett
  4. Fine votter.
    Ønsker deg en fin kveld

    SvarSlett
  5. Vakre votter har du strikkt kjære Ingunn. Jeg liker hvit med grå åttebladrosa. Jeg tenker, er det et godt salg.
    Håpe sommeren kommer hurtig til deg. I alle fall deilig grønn naturen.
    God kveld. Hilsen og klem fra Viola

    SvarSlett
  6. Flotte votter. jeg strikker mange par votter i løpet av året. Akkurat nå holder jeg på med 2 knitalonger. Morsomt.

    SvarSlett
  7. Flotte selbuvottar.
    Det må vere ønsket av alle turistar dette, så typisk norsk
    og så fint.
    Veret ja, veit ikkje om ein kan bry seg, det er iallfall lyst og fint innimellom regnbygene. Me går tur nesten kvar dag, ei tett jakke er nyttig. I går trur eg det var nesten 14 grader, rekord denne månaden.
    I dag har eg laga knekkebrød og sukkerbrød. Godt å ha botnen i frysaren og vere klar til ei jordbærkake når folk kjem heim frå ferie.
    God sommarveke vidare,
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  8. Selbuvotter er alltid populære og de går aldri av moten. Flotte votter du strikker!

    SvarSlett
  9. Det var flotte selbuvottar med god passform :) Syns det er fint med ulike fargekombinasjonar.

    SvarSlett
  10. Så mange fine votter, disse kommer til å gå unna!
    Jeg solgte flere par på marked i sommer, så disse er populære.
    Jeg er tilbake på jobb etter tre herlige uker i Kragerø. Skuller gjerne hatt lenger ferie, men men :)
    Ønsker deg fine sommerdager.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  11. veldig flotte votter, veldig imponert av ditt flotte arbeid!

    SvarSlett
  12. Votter og sokker er fin sommerstrikk. Kjempefine votter du har strikket:) Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg vil så gjerne strikke disse, men finner ikke mønsteret, kan du linke til det?

      Slett
    2. Som jeg skrev i blogginnlegget finnes mønsteret i et hefte fra Raumagarn. Spør på Husfliden eller en garnbutikk som fører garn fra Rauma ullvarefabrikk.

      Lykke til!

      Slett
  13. Jeg så at du hadde skrevet det, men det heftet jeg finner er det avbildet en vante inni votten. Er det også mønster til vanlig vott?

    SvarSlett