onsdag 30. desember 2015

Fine dame-luer


Det er mange damer som påstår at de ikke passer i lue.
Jeg, derimot, bruker lue nesten bestandig
og er av dem som kikker på publikum når det er skirenn på TV
om det er noen fine luer der i mengden.

Det ble to Blissluer før jul,
ei til Stugu og ei til meg selv.
Garn: Lima
Pinner: 4 og 5
Garnforbruk: ca 75 g pr stk
Str: stor, opplegg 94 m
Strikka 20-21 cm før felling
Mønster: Garnstudio 







Etter inspirasjon fra jente-luene jeg strikka,
ble det ei dame-lue også.
La bare på noen ekstra masker og prøvde meg fram.
Garn: Nepal
Pinner: 5
Garnforbruk: ca 95 g





Lua strikkes fram og tilbake på tvers
og syes sammen til slutt.
Design: Marte Helgetun


Ingvild hadde mista rullelua si,
og ny lue lå i julestrømpa.




Garn: Drops Alpaca, grå 0501
Pinner: 3
Garnforbruk: ca 35 g



Kledelig lue, synes jeg.


I øyeblikket er det litt snøyr i lufta,
og jeg gleder meg over hvert snøkorn som faller.
Slikt blir det skiføre av!
Ellers synes jeg romjula har gått altfor fort,
i år som alle andre år.


Håper alle har det fint i jula,
er friske og har det kjekt med familie og venner.
Og ikke minst god tid til strikking.


Klem fra Ingunn



13 kommentarer:

  1. Jeg kler ikke lue, men skulle ønske jeg gjorde det. Det er så mange fine luer å strikke og her hadde du flere eksemplarer!
    Kjempefine var de.
    Ønsker deg en fin nyttårskveld.
    Klem

    SvarSlett
  2. Nydelige luer du har strikket. Eg liker å strikke luer men bruker det sjeldan sjølv. Ha ei fin romjul forsatt. Eg har nett vert ute i stormen ein tur :)

    SvarSlett
  3. Flotte luer, jeg kler de som er litt baggy siden jeg er flat i bakhodet! Men lue bruker jeg, klem

    SvarSlett
  4. Jeg er nok en av dem som ikke kunne bruke lue, men så greide Birgitte å finne modeller jeg kunne bruke. Og nå må jeg innrømme at det både er godt og fint med lue:) Så det er sikkert håp for flere også. Du lager nå så mange fine luer, som andre bærer med takknemlighet. Her er det 12 grader og pinnekjøttet står på koking til morgendagens nyttårsstek.

    SvarSlett
  5. Nydelege huer du har laga, lekre !!
    Eg er nok av dei som ikkje kler hue, iallfall meina eg det sjølv,
    men må sjølvsagt bruke når eg går på ski og elles er ute i kulden.
    Her er forresten 7-8 gr pluss i dag og snøen forsvinn fort. Godt me fekk
    prøve litt skigåing første dagane i jula.
    No er det planlegging av feiring i morgå, litt meir besøk blir det også.
    Kjenner på kroppen at eg er pensjonist...

    Takk for god kontakt i året som snart er til ende,
    Alltid fine kommentarar frå deg.
    Håpe me kan fortsette med det vidare.
    God nyttårsklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  6. Luer er morsomt å strikke.
    Er fine gaver, og tar ikke lang tid.
    Likte veldig godt Nepal-lua di. Fint med rillestrikken og den Fletten nederst.
    Rullelua ja. Hvor mange har jeg nå strikka av den tro?
    Ingvild var fin i den grå, som matchet skjerfet hennes.
    Godt nyttår!
    Klem

    SvarSlett
  7. Luer er alltid greit å strikke og ikke minst å gi bort😊. Jeg har strikket bliss luer ibøtter og spann føles det som😀. Trer alltid en lue godt ned over ørene når jeg skal ut å gå. Ikke mye snø hos oss, det regnet bort nesten like fort som det kom, dessverre. Ønsker deg et riktig godt nytt år- vi høres på nyåret😀

    SvarSlett
  8. kor flinke du er lell -- både å strikke og bruke luer ;)

    der burde eg kansje bli bedre på - å bruke lue


    nyd dagen - monikasmil

    SvarSlett
  9. Det er lenge siden jeg har vært her inne nå. Ser at du er like flink og produktiv som alltid, kjekt å se :) Har ikke glemt deg ut, selv om jeg ikke har aktiv selv på en stund. Ønsker deg et fantastisk flott nytt år! Klem fra meg.

    SvarSlett
  10. Hei og tusen takk for koselig besøk inne hos meg :)
    Luer er toppen - bokstavelig talt. Her i huset er det mannen som mener jeg ikke kler lue, mens jeg synes jeg kler dem helt utmerket - han derimot aner ikke hvordan man har de på, ruller de opp over ørene så man skulle tro han hadde lånt en babylue. Merkelige greier. Du har laget mange fine her, jeg også har tengt på å lage en med flette til meg selv. Ja vet du, jeg tror jaggu jeg skal fikse meg en ny lue. Og jeg skal prøve å få familien med på en skitur i løpet av helga... Godt nytt år, ses i bloggverden i 2016 :)

    SvarSlett
  11. Lueinnlegg er jeg så glad i, for da blir jeg så inspirert :) Luer er så gøy strikk! Også er jeg en som liker å bruke luer. Spesielt på luftetur med hunden er det godt å ha varm ull på hodet. Nå i dag er det hele 10 grader da, så lua er lagt i skuffa enn så lenge. Her hadde du mange fine varianter :) Lua i riller og med flette var veldig fin :)

    SvarSlett
  12. Fine luer. Luer er ikke kledelig på meg,men jeg bruker luer når jeg må.Gikk akkurat på turen min og tenkte at jeg må strikke meg noen nye luer ;-) Godt nyttår til deg :-)

    SvarSlett
  13. Så fine luer. Har strikket den rulleluen i noen utgaver og sett på Bliss-mønster og Marthe-luen. Er vel på planen, men ikke komt så langt.
    Disse var kjempefine luer, alle som en :D

    Jeg er en av dem som ikke kler luer. Har funnet noen litt mer baggy som jeg bruker til nød på tur. Ellers føler jeg at jeg har på meg noe ukledelig a la badehette, hihi! Men det blir strikket mange luer i løpet av året. Får ta den sedvanlige "årsoppgjøret" på strikk til helgen. Alltid like spennende å se hva man faktisk har strikket!

    Den Bliss-lua hoppet lenger opp på lista mi nå forresten :))

    SvarSlett