søndag 18. august 2013

Bær-tid


I min barndom var det noe som het "bertid", 
og det var ei hel onn. 
Bær skulle plukkes, og det skulle saftes og syltes. 
Jeg skal ikke skryte på meg så mye safting, 
i alle fall når det er så lite rips som i år, 
men det er ikke så ofte det er "kjøpe-sylte" på bordet her.
I år er det rikelig med molter, blåbær og bringebær, 
og alle disse sortene blir modne omtrent samtidig.
Til nå er det moltene som er blitt prioritert. 
Det er ekstra stas med dem. 
Molter er julekveldsdesserten her i huset servert med kremfløte.



Strålende blid Randi på gårsdagens tur.



En pust i bakken for meg også.



Marit og Kirsten på onsdagens tur.



Jeg rører bæra med sukker og putter syltetøyet/desserten i fryseren.
Selv om lageret begynner å fylles opp, 
blir det nok en tur til.
Det er noe med den fjellturen som trekker også.....
Og det kan bli lenge til neste kronår.

Det blir mange tur-innlegg sommers tid,
men neste gang blir det strikking.
Jeg lover!

Her siler regnet ned i øyeblikket,
og jeg er glad vi brukte den fine gårsdagen på moltemyra.


Fortsatt god søndag!


Klem fra Ingunn

11 kommentarer:

  1. Så herlige bær! Og jeg blir aldri mett på den fine fjellnaturen du vanker i!

    SvarSlett
  2. Molter vokser det ikke så mye av her hvor jeg bor. Derimot bringebær har jeg plukket masse av og jeg har også hatt mye rips, men lite solbær. Liker så godt å både safte og sylte på sensommeren eller tidlig høst. Jeg ser det blir mye rognebær og det lager jeg gele av.

    SvarSlett
  3. Nam, det så godt ut, naturens gull!
    Naturen byr på masse godt i disse tider, flink du er :)
    Ønsker deg en god uke.
    Klem

    SvarSlett
  4. Moltene ser nydelege ut. Det er rein luksus det for oss, for her er lamgt mellom dei.
    Eg dreiv ein heil dag med ripsgelè, forstår ikkje at eg er så treg... Før gjorde eg alt slikt ETTER arbeidstid..hm.
    Bilda dine er nydelege, dei viser at du likar deg i fjellterreng.
    Her har det regna heile dagen. Ikkje verdt å ergre seg over noko ein ikkje kan rå over.

    Takk for koseleg kommentar. Eg tok masse bilder, men lite eg syns egner seg på trykk. Eg angrar på at eg ikkje noterte meir undervegs, det er så lett å gløyme detaljar når det har gått nokre dagar.
    Søndagsklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  5. Så flotte bær, og du det må jo være en fin dag når en er med gode venne, være i så flott natur og masse bær.
    Dere er flinke må jeg si.

    God søndag fra Marit.

    SvarSlett
  6. Mmmm...multebær, nam, nam..det finner du også hos oss til dessert på julekvelden; multekrem og krumkaker...
    Fine bilder fra turene dine, koselig med godt selskap!
    Ha en fin søndagskveld! :-)

    SvarSlett
  7. Så deilig å ha masse bær i frysa!
    Jeg skulle absolutt vært flinkere der altså...
    Flotte bilder :)

    SvarSlett
  8. Åhhh, så hyggeligt det ser ud. Jeg plukker ikke bær mere, da det hjemmegjorte af dem, ikke bliver spist, men det er tid for svampe-samling og det skal jeg helt sikkert, hvis jeg kan finde tid mellem brændekløvningen.
    God ny uge

    SvarSlett
  9. Det blir stadig ferre som benytter seg av alt naturen har å by på.
    Vi har alllerede fylt opp fryseren med multer, blåbær og jordbær. Nå er det bare å vente på at tyttebæra skal bli moden.
    Nå nyter jeg ettermiddagen med håndarbeid mens regnet trommer på taket.

    SvarSlett
  10. Molter er og blir det beste naturen kan by på :-)
    Er desverre ikke noe flink selv til å plukke....kanskje neste år.

    SvarSlett
  11. Moltekrem må det være på julaften her også :) Molter er jo så godt, og her oppe i nord har de vært modne i flere uker allerede. Resultat av en tidlig og fantastisk sommer!

    SvarSlett