mandag 4. juli 2011

Flatbrød

Noe må  man bruke regnværsdagene til her de kommer på rekke og rad. I dag ble det flatbrødbaking. Flatbrød har fra gammelt av vært sommermat, og her vi bor i form av "brødsøll" som var grei dugurdsmat i slåtten. Flatbrødet ble gjerne spist med "kjellarmjølk" på. Denne melka ble satt til langtidslagring på tette flasker i kjelleren og derav navnet. "Kjellarmjølk" var visst også god tørstedrikk.

Oppskrifta til flatbrødet er svigermors, og i familien vår er det slik flatbrød skal smake. Nå bruker vi butikkmelk på til "brødsøll". Dette flatbrødet er også kjempegodt med smør på og et godt middagsfølge. Er du interessert i oppskrifta, så bare legg inn en kommentar, så ordner jeg det.


Her er en porsjon klar. Jeg baker gjerne to når jeg først er i gang.

Her er det tid for å snu leiven. Mens en leiv steikes, rekker jeg fint å kjevle en ny.

Og slik var det ute mens jeg bakte, vått og grått.

Fortsatt regner det i strie strømmer så jeg er glad jeg liker å strikke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar