lørdag 25. juni 2011

Astrids kontlue


Denne lua strikket jeg til Astrid i vinter. Hun ønsket seg ei kontlue i lilla og grått som passa til skjerfet hennes. Kontstrikking er ganske seint, men det er absolutt noe som blir lagt merke til. Jeg har bare prøvd meg på luer. Den som kan kontstrikking, kan muligens skjønne denne oppskrifta som jeg skrev ned som huskeliste til meg selv.

Astrids kontlue

Garn: Smart, mørk lilla og lys grå
Pinner: 3,5
Legg opp 96 masker med bunnfargen og strikk 2 riller med denne, 2 riller med kontrastfargen og 2 riller med bunnfargen. Øk 8 masker samtidig som du strikker en omgang rett med bunnfargen. Strikk rillene fram og tilbake, ta sammen på liten rundpinne på den omgangen du øker. Det er nå 104 masker.
Fortsett med bunnfargen og strikk trekant over 8 masker helt rundt. Det blir 13 stk.
Strikk med kontrastfarge motsatt veg mot høyre. Ta opp 7 m på trekantsida mot høyre. Strikk rundt hele lua. Strikk 5 rader med 7 masker. På de to neste radene tar du opp 6 masker. Da har du 8 rader inkludert trekanten. Strikk alle maskene sammen. Da har du 78 masker på pinnen. Lurt med 5 pinner nå.
Strikk riller som på kanten nede. Fell slik på rettomgangen: Strikk 9 masker, to sammen. Fell ei ekstra maske slik at fellinga blir jevn seinere. Neste rettomgang blir det 8m, to sammen osv til det er 14 masker igjen. Fell to og to sammen over en omg. Dra tråden gjennom de siste sju maskene.
Fest trådene og press lett. Sy sammen hullene mellom siste ruteomgang og rillestrikkanten.

1 kommentar:

  1. Takk for oppskrifta!
    Kanskje får jeg lyst til å strikke denne lua!

    SvarSlett